• Home
  • /Blog
  • /De warming up van een keeper: in 11 stappen de ideale wedstrijdvoorbereiding

De warming up van een keeper: in 11 stappen de ideale wedstrijdvoorbereiding

Het voetbalseizoen is voor de meesten weer begonnen en met veel interesse ga ik weer naar wedstrijden kijken. Ik ben vooral benieuwd naar de warming up van de keepers. Bij een elftal dat twee keepers heeft, schiet de reservekeeper vaak de eerste keeper in. In de tijd dat ik reservekeeper was, schoot ik ook de eerste keeper in. Het was mijn concurrent, maar dat vocht ik op de training wel uit. Tijdens een wedstrijd was het mijn ploeggenoot en zorgde ik ervoor dat ik ook een supergevoel over hield aan het inschieten van de eerste keeper.

Bij een elftal dat maar één keeper tot zijn beschikking heeft, wordt er in de meeste gevallen voor een wisselspeler of leider gekozen. Mocht je als keeper weten dat deze beste man of vrouw geen bal over kan spelen, dan zou ik dit altijd aangeven bij de trainer. Er is niets zo vervelend dat je gemotiveerd aan een warming up begint en je geen bal in je handen krijgt geschoten. Dit gaat ten koste van het zelfvertrouwen. Vraag daarom altijd iemand die je in kan schieten waarvan je weet dat hij de bal kan schieten waar jij wilt.

Ook de opbouw van een warming up is voor iedereen verschillend. Sommige keepers willen helemaal niet vallen, anderen willen vanaf het eerste schot vliegen: ieder heeft zo zijn voorkeur.

Mijn voorbereiding zag er altijd hetzelfde uit:

Stap 1: Controle en inschatten van het veld

Welke schoenen moet ik dragen; draag ik korte mouwen of lange mouwen?

Stap 2: Naar de kleedkamer

Ik had altijd een vaste plek in de kleedkamer en was altijd als eerste binnen om de tijd te hebben voor het omkleden.

Stap 3: Aankleden

Ik deed mijn warming up altijd met lange mouwen en lange broek. Ook deed ik de warming up altijd met mijn wedstrijdhandschoenen; zo weet je bij de start van de wedstrijd al of ze bijvoorbeeld te nat of te droog zijn!

Stap 4: Op naar het veld

30 minuten voor de start van de wedstrijd ging ik het veld op.

Stap 5: Begin warming up

Lopen, oefeningen doen en stretchen. Bekijk tijdens je warming up ook het doelgebied goed: Waar zitten er slechte plekken?

Stap 6: Warming up met bal – het begin

Warming up met bal naast het doel. Trap vanaf 7 meter op lichaam. Puur voor balgevoel en balcontact. Rustig tempo, geen uitval.

Stap 7: Warming up met bal – de opbouw

Vervolgens is het tijd om het tempo en de intensiteit op te voeren. . Bijvoorbeeld door de paal aan te tikken en links en rechts op een getrapte bal op 4 meter afstand te duiken. Zo wen je aan het vallen.

Stap 8: Warming up met bal – strakke schoten

Wanneer je echt warm bent, ben je klaar voor de schoten vanaf een meter of 16.

Stap 9: Zelf trappen en gooien

Door zelf ook te trappen en te gooien, krijg je gevoel met (de kracht van) de wind.

Stap 10: Voorzetten vanaf de zijkant

Voorzetten vanaf links en rechts, getrapt door dezelfde persoon zodat je zowel in- als uitdraaiende voorzetten moet verwerken.

Stap 11: Schieten om te scoren

Laat jouw intrapper schieten om te scoren vanaf 20 meter. Mijn tip: sluit altijd af met 2 gepakte ballen. Ben je na 5 ballen tevreden, dan stop je. Ben je na 20 ballen niet tevreden, dan pak je er nog een paar. De wedstrijd zal niet zonder jou beginnen, dus maak je daar niet druk over. Jij moet er klaar voor zijn!

Hoe doen jullie je warming up?

Graag hoor ik ook van jullie hoe jullie je warming up doen, wat jullie ervaringen zijn. Wat vinden jullie belangrijk? En wat doen jullie anders dan ik? Ik ben benieuwd!

Deze gastblog is geschreven door Denny Snel. Hij is schoolhouder van Keepersscholen.nl Regio Zeeland

3 thoughts on “De warming up van een keeper: in 11 stappen de ideale wedstrijdvoorbereiding

  1. Joris van Meel

    Mijn warming up ziet er zo’n beetje hetzelfde uit. Het is vooral afhankelijk van hoe ik me voel. Is mijn lichaam wat stijf, dan loop ik wat langer. Ben ik al snel los en voel ik me goed, dan mag er al snel strak getrapt worden.

    Grootste verschil is misschien wel dat ik mijn warming up nooit met mijn wedstrijdhandschoenen doe. De eerste reden (die vooral bij normale grasvelden geldt): daar worden ze vies van en dan wordt de grip in de wedstrijd minder. De tweede reden: mijn wedstrijdhandschoenen zijn een stukkie duurder dan mijn trainingshandschoenen en daar ben ik dan ook wat zuiniger op.

  2. Beste Joris,

    Het is een keuze met welke handschoenen je de warming up doet. Ik kocht aan het begin van het seizoen altijd 5 paar dezelfde handschoenen (waar ik ervaring mee heb). De handschoenen waarin ik geen vertrouwen meer in had gebruikte ik dan weer voor de training. Zo heb je altijd dezelfde pasvorm etc. in de trainingen en in de wedstrijd.

    Ik begrijp je keuze om met een ander paar de warming up te doen met het oog op de €€, alleen had ik daar een minder goed gevoel bij. En je moet altijd luisteren naar je eigen gevoel.

    Een algemene goede tip: Twijfel als keeper nooit aan je gevoel!

    Denny

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*